Assalamualaikum... Selamat Datang Ke Blog Natasha_Along

Saturday, January 29, 2011

SKRIP PENDEK AKU

Di tulis oleh : Dayangku Natasha Bte Awang nasir

PEDIHNYA CINTA (BAB 1)
Di keheningan pagi yang damai dan nyaman Syuib menghirup udara yang segar di Taman Reakrasi...tiba-tiba Adam menyapa Syuib..

Adam : Assalamualaikum! wahh~ pandai pulak kau bangun pagi-pagi nie? (dengan nada yang     menyindir)

Syuib : wa'alaikummussalam..(menoleh ke arah syuib) Engkau rupanya Syuib aku ingat makhluk asing dari mana bercakap dengan aku tadi... kenapa dengan kau ni pagi-pagi dah sindir aku? kau ok tak??

Adam : Amboi,mulut... dah lama pakai ke? (menjeling syuib) aku selalu joging kat sini tiba-tiba je aku nampak kau dari belakang aku tegur lah..

.Syuib : owh, kau datang dengan siapa? awek kau mana?

Adam :agak-agak la kau, tak kan pagi-pagi macam ni aku nak ajak dia keluar.. mati aku kene tembak bapak dia guna senapang gajah nanti,tak sempat kahwin aku nanti. (buat muka sedih)

Syuib : aku acah je la, kau jangan buat muka buruk kau tu kat aku, jijik aku tengok! (menolak muka syuib)

Adam : petang ni apa cerita???

Syuib : cerita apa kau ni?? tiba-tiba je... (meneruskan perjalanannya)

Adam : eh,tunggu la dulu. petang ni ada futsal la. kau main tak? (syuib memberhentikan perjalananya)

Syuib : tengok keadaan dulu lah, aku ada masalah sikit.

Adam : masalah apa? muka kau ni mesti bermasalah je kan, dari dulu lagi tak habis-habis dengan masalah kau.

Syuib : biarlah muka aku yang bermasalah, jangan muka kau yang bermasalah, boleh kiamat dunia ni lau kau ada masalah. (menyindir Adam)

Adam : (menelan air liur) ala,aku minta maaf la... kau memang banyak bantu aku dalam segala masalah. aku nak bantu kau boleh??? ceritalah apa masalah kau?

Syuib : tak apalah, terima kasih sebab nak tolong aku. aku kene gerak dulu ni. ada hal sikit. aku minta diri dulu. assalamualaikum! (terus beredar dari tempat tersebut)

Adam : yelah,Wa'alaikummussalam (mencebik bibirnya) aku nak tolong dia tak nak hmm...

Di sebelah petangnya....
Adam dan kawan-kawannya yang lain sedang bersiap sedia untuk bermain futsal, Adam pula cuba berkali-kali menghubungi syuib tetapi tiada tindak balas dari syuib.

Kamal : wei, (menepuk bahu Adam) syuib datang tak?

Adam : menurut firasat aku, dia tak dapat datang hari ni (terus meletakkan hansetnya dalam beg)

Kamal : kalau macam tu tak apalah, jom mula game...

Adam dan kawan-kawannya terus memulakan permainan futsal tanpa syuib. Pada petang itu Syuib ada temu janji dengan Shira di sebuah restoran. Lama syuib menuggu kedatangan Shira. Akhirnya dia sampai juga.

Shira : Maaf lambat sebab ada hal sikit tadi, lama dah tunggu? (mengukirkan senyuman)

Syuib : tak apa, saya tak kisah pun. (membalas senyuman shira)

Shira : Ada apa nak jumpa saya hari ini?

Syuib : Saya nak tanya awak sesuatu.. (dengan muka yang serius)

Shira : owh,ok. tanyalah. (merasa kebinggungan)

Syuib : kenapa awak lama tak menghubungi saya?

Shira : owh,aha! saya hampir terlupa (mengambil sekeping kad di dalam beg tangannya) nah,ini kad jemputan pertunangan saya, awak jangan lupa datang ok? (menghulurkan kad jemputan pada syuib)

Syuib : Tunang? (nyawa syuib seperti sudah tercabut dari jasadnya)

Shira : kenapa? (merenung wajah syuib yang tadi ceria bertukar menjadi suram)

Syuib : owh,selama 6 bulan awak tak hubungi saya rupanya awak dah ada orang lain? (menahan marah)

Shira : ta...ta...pi.. (shira tergagap bila melihat syuib dalam keadaan marah,nak saja air matanya mengalir)

Syuib : saya doakan awak bahagia dengan dia, terima kasih atas segala-galanya. terima kasih! (membaling kad jemputan pertunangan shira ke atas lantai lalu beredar dari tempat tersebut)


    Shira merasa dirinya terlalu banyak kesilapan yang dilakukan terhadap Syuib,tak sangka selama ini syuib menyembunyikan perasaan sayangnya pada shira. Syuib beredar dari situ dalam keadaan marah, dia cepat-cepat masuk ke dalam kereta dan terus menumbuk stereng kereta lalu menitiskan air mata..

Syuib : Aku pasrah Ya Allah dengan semua ini! (air matanya berlinangan)

    Handset syuib kedengaran dia melihat pada skrin handsetnya panggilan dari shira,seorang perempuan yang dia tunggu-tunggu selama ini akan menjadi milik orang lain. Syuib terus mematikan handsetnya lalu dia memandu kereta dengan laju.

.....BERSAMBUNG.....


No comments:

Post a Comment